Als thermograaf kun je in je eigen praktijk of op meerdere locaties de thermografie uitoefenen. Het is belangrijk dat je daarvoor ruimte hebt in de agenda waarop je cliënten kan inboeken. Je ook in staat bent bevestigingen te sturen van de afspraak. Je bent verder verantwoordelijk voor de locatie die je hebt gekozen, in de zin van dat de temperatuur altijd tussen de 21 en 23 graden moet zijn, er moet privacy zijn, een deur moet op slot kunnen, er moet een wachtruimte zijn waar mensen kunnen acclimatiseren, en de ruimte moet genoeg oppervlakte hebben met een egale achterwand waar de thermografische beeldengoed gemaakt kunnen worden.
De thermograaf is verder verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van het consult. Neem je een pinautomaat of laat je cliënten via een iDeal of met een gestuurde factuur via de bank het consult voldoen? De prijzen voor jouw consult moeten vermeld staan op je website en samen met een lijst van voorbereidingen moeten die gestuurd worden aan de client voor het consult plaatsvind. De Thermograaf is dus ook verantwoordelijk voor het goed voorbereiden van de cliënten. Is de lijst doorgenomen die je gestuurd had, het kan zijn dat mensen het niet ontvangen hebben of niet gelezen, in dat laatste geval zul je de afspraak opnieuw moeten inplannen.
Het is belangrijk de thermische beelden te maken volgens de protocollen. De training hiervoor is bedoelt om te oefenen met modellen zodat je precies weet hoe de camera moet staan ten opzichte van de client. Ook de uitleg aan de client is hierbij belangrijk, iemand mag immers niet de huid krabben of nog aangekleed wachten tot je de beelden gaat maken. Ook de manier waarop je de anamnese invult is belangrijk. Deze gaat namelijk samen met de thermische beelden ge
upload worden naar de interpreteerder. Hoe nauwkeuriger je daarin bent hoe beter het rapport gemaakt kan worden.
Een goed rapport valt of staat met de kwaliteit van de thermograaf. Een goede thermograaf maakt de beelden elke keer op exact dezelfde wijze, de reden dat dit zo belangrijk is heeft te maken met de follow up. Om patronen goed met elkaar te kunnen vergelijken is de manier waarop je iemand positioneert belangrijk, anders kun je geen patronen of temperaturen vergelijken om zo een behandelplan te monitoren.
Kennis over basis patronen die we zien is een aspect wat je moet kennen. Iemand die afwijkende temperaturen of patronen vertoont zul je extra vragen moeten stellen die vermeld worden in de anamnese. Een voorbeeld daarvan is dat handen groen moeten zijn met 10 blauwe vingers. Als we zogenaamde rode handschoenen zien bij iemand dan is dat afwijkend en zul je vragen moeten gaan stellen over diabetes. Dit is geen vorm van diagnose of het werk van de interpreteerder, maar kennis van basis patronen binnen de humane thermografie.
Het is voorts belangrijk kennis en ervaring te hebben van hoe je een goede anamnese afneemt. Alleen vermelden dat iemand hoofdpijn heeft is niet genoeg. Vragen over sinds wanneer, in welke situatie, wat verbeterd de hoofdpijn of verergert, heb je een ongeluk gehad, wat was de oorzaak eigenlijk, heb je behandelingen gehad etc, maakt een goede anamnese. Bedenk namelijk dat degene die jouw studie gaat interpreteren niet bij het gesprek aanwezig is. Je zult dus heel duidelijk moeten zijn in je verslag.
Kun je omgaan met cliënten of patiënten? Ben je gewend met ze te werken? Weetje waar de prioriteit ligt in een consult? Het is belangrijk iemand op zijn of haar gemak te stellen en te zorgen voor rust en privacy. Niet amicaal maar ook niet zakelijk en afstandelijk zijn aspecten die meedoen in het consult. De cliënten zijn altijd zeer benieuwd naar de beelden die je gemaakt hebt, en willen meteen meekijken. Je zegt dat je slechts de thermograaf bent en het precisie werk van temperatuur metingen aan de interpreteerder overlaat. Dat je graag het rapport met ze bespreekt als het terug is, maak dan meteen een bel afspraak met de client.
Je ziet dat veel aspecten Zoals hierboven beschreven tijd vergen. Tijd is dus een belangrijke factor. Het is namelijk niet alleen het consult wat tijd kost. Ook het rapport uploaden, versturen aan de client, het inlezen en de bel afspraak doen. De facturen in orde maken en verwerken in je eigen boekhouding. Je website en social media en je mail waar veel vragen gesteld worden is een ander punt waar je in je tijdsplanning rekening mee moet houden.
Als het rapport doorgenomen gaat worden met je client is het belangrijk de essentie eruit te kunnen halen. Wat zijn de belangrijkste zaken, wat heeft prioriteit voor de client en waar verwijs je de client naartoe? Het rapport goed kennen en weten dat dit geen diagnose is maar een fysiologisch onderzoek zul je ook goed moeten kunnen uitleggen aan je client.
Lid zijn van de International Association of medical thermographers is een must. Als medische thermograaf wil je jezelf verbeteren waar je kunt, neem je deel aan de online discussies en ben je aanwezig op de conferenties. Je neemt je beroep pas serieus als je je aansluit bij de belangrijkste groep die er is voor thermografen.