Hoe herstel en verbeter je jouw darmflora en je immuunsysteem? - De Groene Zuster

maandag, dinsdag, donderdag & vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur

De Groene Zuster

Hoe herstel en verbeter je jouw darmflora en je immuunsysteem?

Francine van Broekhoven
Francine van Broekhoven

Medische thermograaf bij De Groene Zuster

Auteur van het Handboek Borstgezondheid en Thermografie

Vice President van de IAMT (international association of medical thermographers)

15 stappen voor optimalisatie voor gezonde darmen en een goed gewicht.

Je zult al wel weten hoe belangrijk een evenwichtige darmflora is voor je algehelegezondheid. Mocht je dat nog niet weten: dan is deze blog speciaal voor jou bedoelt. 80% van ons immuunsysteem huist in onze darmen, en wist je dat 80% van de mensen hun darmen uit balans hebben? Een gezonde darmflora bestaat uit de juiste hoeveelheid bacteriën die je helpen je voeding goed te verteren en nutriënten uit op te nemen. Zelfs helder denken, een gezond gewicht, energie hebben en opgewassen zijn tegen alledaagse stress lukt beter met een gezonde darmfunctie en flora.

Helaas is het dus zo dat wel 80% van de mensen hun darmen uit balans hebben, ze hebben wat we noemen een dysbiose in hun darmen. Dat betekend een onbalans in bacteriën en flora. Dit komt door het eten van voeding die normaal is geworden, verwerkt door een industrie, vaak met suikers en te veel koolhydraten.Vlees met hormonen, kippen en varkens die stress hebben gehad, melkproductendie resten van antibiotica hebben, gebruik door onszelf van de pil of andere medicatie en antibiotica’s. Keizersnede en flessenvoeding in plaats van borstvoeding is een factor waardoor de gezondheid van de darmflora niet opgebouwd wordt bij baby’s. Veel kinderen die te maken hebben met een slecht welbevinden, angst en stress ervaren en slecht geconcentreerd zijn hebben een slechte darmfunctie.

Ik hoor mensen vaak zeggen dat ze iets niet kunnen eten alsof ze er een allergie er voor hebben waarvan men denkt dat die genetisch is. Maar waar we beter aandoen is te kijken naar onze darmen, hoe gaat het daarmee? Veel allergieën stapelen zich in jaren op, er komt steeds weer een nieuwe bij als darmen uit balans zijn. Dus hoe kan het dat de één lekker chocolade kan eten en een ander worstelt zich dagelijks door een gluten-melk-suikervrij-Paleo hol-bewoners dieet? En heeft allerlei verteringsklachten. Ons DNA is meestal wel hetzelfde, maar niet ons microbioom van de darmen.

Het goede nieuws is dat je je microbioom van je darmen kunt aanpakken en weer gezond laten worden. Er zijn een aantal zaken die je kan doen om je darmen weer blij en gezond te maken.

Erover lezen helpt je natuurlijk een goed begrip te krijgen. Dit boek is zeer informatief en wetenschappelijk onderbouwd. Wel in het Engels.

Maar laten we gaan kijken welke stappen jij nu al kan zetten, en je hoeft dit niet in deze volgorde te doen. Het kan namelijk zijn dat je al eens een darmreiniging hebt gedaan, of zeker weet dat je geen schimmels huisvest of parasieten te eten geeft in je darmen. Dus kijk bij welke stap je zelf zou willen beginnen.

  1. Eet de juiste voeding. Dat klinkt logisch, maar stop met het eten van voeding waar gifstoffen op zitten. Dus stop met het toevoegen van gif in je lijf. Eet zo veel mogelijk enkelvoudige voeding. Dat is voeding wat bestaat
    uit slechts één ding. Bvb een banaan bestaat uit banaan. Een wortel is enkelvoudig en bestaat enkel uit wortel. Kijk eens waar pastasaus uit bestaat of kant en klare nasi uit het koelvak. Alle voeding in de koelvakken zijn bovendien bestraalt zodat bacteriën weinig kans hebben schimmels te vormen. Deze voeding is verpakt in plastic en alles in plastic wat vochtig is heeft een snelle kans op schimmelvorming. Haal thuis verpakte voeding zo snel mogelijk uit de plastic verpakking. Dus een komkommer en een zak spruitjes bijvoorbeeld hoeven niet in plastic bewaard te worden. Eet vervolgens zeer gevarieerd. Alle kleuren van de regenboog, dan krijg je een diversiteit aan voedingsstoffen binnen.
  2. Neem een goede kwaliteit probiotica. Ik ben zelf gek op het merk Vitals omdat die goede wetenschap achter zich heeft staan, een Nederlands merk en goed aan de prijs. Clienten van De Groene Zuster krijgen bovendien een korting van 20% op producten van Vitals met de code groenkapje. Probiotica helpen je darmflora te herstellen, zeker gaan nemen na gebruik van antibiotica of langdurige ziekte.
  3. Help je spijsvertering een handje. Als je maagsap remmers gebruikt bedenk dan dat je minder maagsap aanmaakt om maagklachten minder waar te nemen. Maar dat maakt ook dat je eten minder goed verteerd wordt. Neem dan extra spijsverteringsenzymen. Of praat er eens over met je huisarts dat je deze maagsap remmers graag wilt minderen of stoppen. Je kunt als alternatief proberen een glas lauw water in de ochtend te nemen met vers citroensap. Dit citroensap zorgt voor een gezond balans van maagsap in je maag en het is basisch. Dat betekend dat het helpt met ontgiften in de ochtend en je zuur/base balans hersteld. Over het algemeen zijn we verzuurd geraakt door ons dagelijks westerse dieet. Basische producten helpen die balans weer terug te vinden. Veel groene groentes, visolie, citroen (soms baking soda als de balans er zoek is) helpen daarbij. De extra sijsverteringsenzymen helpen je voeding beter te verteren en helpen symptomen van een opgeblazen buik en winderigheid minder te worden.
  4. Kom tot rust, want met een darm die uit balans is hebben we vaak last van hoofdpijn, een opgejaagd gevoel, vermoeidheid en depressie. Als je gaat eten zorg er dan ook voor dat je de tijd neemt zonder stress factoren, dus ook zonder mensen die je stress geven of drukke gesprekken tijdens het eten. Je verteerd je eten nu eenmaal minder goed als je al veel indrukken te verteren hebt. Ga je met mensen eten houdt de conversatie dan kalm, positief en over koetjes en kalfjes. De ander zal je er dankbaar voor zijn en je geeft jezelf een knipoog
  5. Glutenvrij eten helpt om je darmen minder geïrriteerd te laten zijn. Ik zeg wel eens dat gluten de grasmaaiers zijn van je darmvilli. De meeste mensen hebben geen idee dat ze gewicht zouden kunnen verliezen met een glutenvrij dieet, maar de mensen die noodgedwongen gestopt zijn met het eten van gluten hebben die ervaring bijna allemaal. Je neemt voeding beter op omdat je je darmen niet belast met gluten. Let op, veel glutenvrije producten in de supermarkt zijn samengesteld uit veel soorten onvolwaardige voeding. Blijf ook hier enkelvoudige voeding eten. En daarnaast maak je een keuze uit granen die van zichzelf glutenvrij zijn, zoals havermout (heerlijk havermoutpap in de ochtend!) boekweit, maïs, amarant en teff. Ons detox e-boek is gebaseerd op een glutenvrij en melkvrij dieet.
  6. Doe eens een detox kuur om afscheid te nemen van schimmels en parasieten die niet thuis horen in je lijf. Deze foute jongens houden niet alleen je darmen maar je hele lichaam uit balans en zorgen voor ene immuunsysteem wat overbelast is met bacteriën. Parasieten laten bovendien ammoniak resten achter in je lichaam, kortom opruimen die foute jongens!
  7. Kom in beweging, je darmen en de vele lymfe die daar aanwezig is heeft die beweging hard nodig.
  8. Zorg voor voldoende slaap, klinkt logisch, maar een slechte slaap zorgt voor een veranderend ritme in je metabolisme. Dus je spijsvertering verandert wat kan leiden tot overgewicht. Het is ook een vicieuze cirkel want een darm die uit balans is zorgt weer voor een slechte slaap. 
  9. Kom je nog wel eens met modder in aanraking? Altijd lekker schoon en fris? Zelfs hand-sanitizer op t aanrecht staan? Het is heel gezond af en toe weer eens wat klusjes te doen in de tuin, gewoon zonder tuin handschoenen. Wordt dus weer een flink smerig en donder de hand sanitizer in de kliko. Ont-stressen gaat vaak ook heel goed met klusjes in de tuin. Al heb je een balkon, koop een zak tuinaarde en plant bollekes voor het voorjaar of viooltjes in het najaar. 

  10. Terwijl borstvoeding de moeder helpt om wat gewicht kwijt te raken en de natuurlijk vorm van haar baarmoeder weer snel terug te krijgen helpt het de kleine in haar armen met een gezonde darmflora opbouw door de melk uit haar borsten. 

  11. Volkoren roggebrood, kruiden, groene groentes, noten en bessen en zelfs zeewier helpt de darmflora te verbeteren.
  12. Prep maaltijden; nou dat zijn maaltijden die je van te voren klaarmaakt om ervoor te zorgen dat je ook op je werk een gezonde lunch bij je hebt. Dit is niet erg moeilijk, je moet er een gewoonte van maken. Zo kun je bijvoorbeeld een heerlijke bietensalade maken en op de ochtend zelf nog wat walnoten of een vers gekookt eitje er aan toevoegen. Op het internet zijn veel prep-maaltijden te vinden. Zo heb je ook op je werk een lekkere spijsvertering, veel energie en geen buikpijn of opgeblazen buik. Je kunt ook een smoothie voorbereiden en meenemen. Denk daarbij aan weinig fruit in je smoothie. Een favoriete van mij is 6 sinaasappels, stukje gember, avocado, citroen en wat takjes munt.
  13. Gefermenteerde voeding is zeer gezond voor darmflora. Denk daarbij aan zuurkool, kefir en yoghurt.
  14. Heb je een voedingsintolerantie? Begin eens met het weglaten van alle tarwe. Soms helpt dit al om meer andere voeding wel te kunnen verdragen. Probeer het maar een even 2 weken en kijk hoe je je voelt. 
  15. Drink voldoende water, maar die kende je al natuurlijk.

Mocht je toch eerst eens even flink de bezem door je lijf halen dan kun je dat het beste doen met onze detox kuur. Deze kuur heeft niet alleen een boekje met alle uitleg er zitten direct de juiste supplementen bij die je helpen afscheid te nemen van schimmels en parasieten. Een blaadje sla of andere voeding die gezond voor jou is zal je niet helpen afscheid te nemen van foute jongens, die zijn namelijk ook gek op blaadjes sla en radijsjes. Dus de kruiden supplementen die we uitgezocht hebben bij deze detox doen dat wel, dat is onze bezem en die kun je zelf makkelijk gaan inzetten. Dit kun je zelf, in 14 dagen voel je je al een heel ander mensen met meer energie.

Hoe herstel en verbeter je jouw darmflora en je immuunsysteem?

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email