Verminderen van stress met Ashwagandha - De Groene Zuster

maandag, dinsdag, donderdag & vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur

De Groene Zuster

Verminderen van stress met Ashwagandha

Francine van Broekhoven
Francine van Broekhoven

Medische thermograaf bij De Groene Zuster

Auteur van het Handboek Borstgezondheid en Thermografie

Vice President van de IAMT (international association of medical thermographers)

Ashwagandha, een superkruidje met adaptogene werking

Heeft jouw thermogram de volgende aanbevelingen opgeleverd?

  • Proactieve levensstijlveranderingen worden geadviseerd op basis van deze bevindingen.

  • Een ontstekingsremmend dieet wordt aanbevolen. […] Aanvulling van het dieet met […] bijnier-adaptogenen, […].

  • Adrenal (bijnier)-adaptogenen zijn supplementen/kruiden die het uithoudingsvermogen verhogen en stress verminderen.

Misschien heb je je, toen je dit las, afgevraagd: wat zijn een adaptogenen?? Dat wil ik hieronder graag uitleggen.

‘Adaptogeen’ wil zeggen: iets wat een stabiliserende werking heeft. Sommige kruiden versterken een functie; adaptogene kruiden stabiliseren juist.

Een goed voorbeeld is ashwagandha, dat met name de schildklier en de bijnieren stabiliseert.

In de bijnieren worden stresshormonen geproduceerd, in de vorm van cortisol en adrenaline. Met name de cytokines (ontstekingsstofjes die door stress aangemaakt worden) zijn met thermografie goed te zien.

Stresshormonen ‘gieren door je lijf’, zoals de uitdrukking luidt. En je raakt ze eigenlijk alleen kwijt als je stevig gaat bewegen. Maar dat doen veel mensen in de huidige tijd nu juist niet. Dus is het vaak moeilijk die stress weer kwijt te raken. Daardoor kun je bijvoorbeeld slechter gaan slapen, waar je weer méér stress door gaat ervaren, waardoor je nóg minder goed slaapt, enz. enz. En zo wordt de vicieuze cirkel alleen maar erger!

Dan kan ashwagandha dus een uitweg bieden. De Stichting Orthokennis heeft onlangs een wetenschappelijk artikel geschreven op basis van meer dan 100 studies naar dit middel. Dit Indiase kruid wordt in het oosten vaak ingezet voor allerlei therapeutische doeleinden, waarvan stress er één is.

Zoals gezegd ondersteunt ashwagandha met name de schildklier en de bijnieren. Het zorgt voor een goede nachtrust en brengt hormonen in balans. Het helpt bij stressgerelateerde klachten, zoals neerslachtigheid, depressie, slecht geheugen, laag libido, nervositeit en angst. Het heeft ook een antimicrobiële activiteit; studie heeft aangetoond dat het zelfs effectief is tegen de ziekenhuisbacterie MRSA. En het heeft een fantastische werking: in een studie onder 100 vrouwen met verschillende stadia van borstkanker zorgde ashwagandha voor een afname van de vermoeidheid door chemotherapie en een verbetering van kwaliteit van leven.*1

Ook wordt dit kruidje ingezet tegen artritis en maag-darminfecties. Het zou sportprestaties kunnen verbeteren, de glucosestofwisseling kunnen stimuleren en atherosclerose kunnen remmen.

Ashwagandha is verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels.

Gebruik het middel voorzichtig in de volgende gevallen:

• Als je bloeddrukverlagende middelen gebruikt: de (systolische, diastolische) bloeddruk kan dalen bij gebruik van ashwagandha.

• Als je benzodiazepines, barbituraten en andere sedativa gebruikt: ashwagandha versterkt mogelijk de werking hiervan.

• Als je diabetes hebt: ashwagandha kan de bloedglucosespiegel verlagen.

• Als je schildklierhormonen slikt: ashwagandha stimuleert de schildklier.

*1 Biswal BM et al. Effect of Withania somnifera (Ashwagandha) on the develoment of chemotherapy-induced fatigue and quality of life in breast cancer patients. Intergr cancer Ther. 2013;12(4):312-22

Kortingscode = Groenkapje

Verminderen van stress met Ashwagandha

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email